Wat is affiliate marketing?

Leestijd: 5 minuten

Wat is affiliate marketing? En hoe kun je deze vorm van marketing toepassen op jou website? In dit artikel ga ik je het uitleggen.

Affiliate Marketing

Affiliate marketing is een manier van online marketing waarbij adverteerders hun partners belonen voor de verkopen, die de partner heeft aangeleverd.

Partners kunnen dit onder andere doen door wervende blogs of reviews te schrijven over het product van de verkoper. De partner  kan ook een advertentie plaatsen op zijn/haat website.

De doorverwezen klant koopt een product op site van de adverteerder, vervolgens ontvangt de partner hiervoor een commissie. Er kan ook per click of per pageview betaald worden, maar dit is tegenwoordig minder gebruikelijk.

Voorbeelden van typische affiliateconcepten zijn bijvoorbeeld vergelijkingssites, cashbacksite of nieuwsbrieven.

Wie zijn de betrokken partijen bij affiliate marketing?

Adverteerders

De adverteerder is de partij die zijn producten op internet aanbied. Dit kunnen bijvoorbeeld webwinkels  zijn, maar ook coaches en online trainingen, tegenwoordig word bijna alles online aangeboden.

De adverteerder stelt promotiemateriaal beschikbaar voor de partner, dit kunnen bijvoorbeeld reclamebanners, tekstlinks of formulieren zijn. De adverteerder bepaald vooraf wat de vergoeding zal zijn bij welke acties.

Affiliates (publishers – uitgevers) 

Met behulp van het door de adverteerders ter beschikking gestelde promotiemateriaal kunnen affiliates bezoekers doorsturen naar de adverteerder.

Als er dan een actie uit voortkomt in de webwinkel van de adverteerder krijgt de affiliate hiervoor de vooraf vastgestelde vergoeding.

Affiliate marketing in een schema

Affiliate-netwerken (tussenpersonen)

De verbindende schakel tussen adverteerders en affiliates is het affiliate-netwerk. De affiliate-netwerken regelen de afhandeling van betalingen aan affiliates en het meten van de transacties (verkopen, clicks, views en leads) in hun software.

De affiliate-netwerken zorgen dat het mogelijk word voor affiliates om meerdere adverteerders te promoten binnen op een website. In sommige gevallen heeft de adverteerder zelf een partner programma met eigen software.

 

Affiliate-CMS platforms (platforms voor publishers)

Een publisher moet software gebruiken om het advertentiemateriaal van een affiliate-netwerk te kunnen plaatsen. Er zijnverschillende partijen die dit soort software aanbieden.

Voorbeelden van dit soort software zijnaffiliate-CMS zoals Stellia zijn of WordPress. De softwareprogramma’s maken het mogelijk promotiemateriaal om te zetten in zichtbare advertenties en wervende blogs. Voor beginnende publishers kunnen dit goede oplossingen zijn.

Affiliate marketing WordPress

Vergoedingsstructuur bij affiliate marketing 

No cure no pay, dat is het principe waar Affiliate-marketing op gebaseerd is. De Affiliate krijgt betaald als hij een product succesvol heeft gepromoot. Er zijn vier vergoedingsstructuren bij affiliate-marketing te onderscheiden:

Pay per click (PPC)

Pay-Per-Click (PPC) gaat niet over het aantal gegenereerde verkopen of leads, er wordt namelijk een vast bedrag – vaak enkele centen – uitgekeerd per klik op de banner- of tekstlink van de adverteerder. Deze vorm van Affiliate marketing komt tegenwoordig minder voor.

De afkorting eCPC staat voor de effective-Cost-Per-Click. De eCPC wordt berekend aan de hand van de gemiddelde opbrengst of uitgave per geleverde of ontvangen bezoeker.

Pay per lead (PPL) 

Een bezoeker vult op de site van de adverteerder een contact formulier in, voor deze actie ontvangt de affiliate een commissie. Deze actie hoeft niet persé te leiden tot omzet, zoals bij PPS (Pay-Per-Sale). Het doorverwijzen van een potentiële klant is voldoende.

Vervolgens is het de taak van de adverteerder om interesse om te zetten in verkoop. Hier hoeft de affiliate zich niet mee bezig te houden.

De vergoeding op leads word uitbetaald bij de promotie van diensten, die niet via internet geleverd kunnen worden.

Pay per sale (PPS)

Bij Pay-Per-Sale (PPS) krijgt de affiliate alleen betaald als de bezoeker ook daadwerkelijk voor omzet bij de adverteerder zorgt.

Meestal betekent dit in de praktijk een sale aan de doorgeleide bezoeker. De vergoeding bedraagt meestal een klein percentage van het verkoopbedrag.

Affiliate marketing pay per sale

Pay per view (PPV)

De adverteerder betaalt in het geval van Pay-Per-View (PPV), een vooraf vastgestelde vergoeding. Bij elk verkocht product word vervolgens de vergoeding uitbetaald. Gaat het om een abonnement dan kan dit zelfs een wederkeren vergoeding zijn.

Controle bij affiliate marketing 

Zowel de affiliate, als het affiliate-netwerk hebben geen waterdichte controle op de tot stand gekomen transacties en goed- of afgekeurde leads. Ze zijn helemaal afhankelijk van  wat de adverteerder via het platform aan het systeem doorgeeft.

Het is dan ook een beloningsmodel dat geldt als fraudegevoelig. Zowel door niet doorgeven aan adverteerderszijde, als door zelf gemaakte views of clicks aan affiliate-zijde. Dat is ook de reden, dat PPS en PPV niet meer zo gebruikelijk is.

Wil je hier nou meer over leren? Lees dan mijn review over de Affiliate marketing revolutie van Internet Succes Gids.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *