Cms wat is dat? Een korte uitleg in dit artikel. .

Leestijd: 3 minuten

In dit artikel ga ik je wat vertellen over wordpress en andere content management systemen (cms). Na het lezen van dit artikel hoop ik, dat je watmeer weet over deze systemen.

CMS

De afkorting CMS staat voor Content Management Systeem. Dit zijn de systemen waarmee publishers en bedrijven hun websites kunnen beheren.

De bekendste van alle CMS is WordPress, maar er zijn nog meer systemen. Toch word WordPress het vaakst gebruikt vanwegen de gebruiksvriendelijkheid en de vele plug-ins, die dit platform bied.

Andere voorbeelden van CMS zijn:

  • Joomla
  • Drupal
  • TYPO3
  • Phoenix

Waarvoor gebruik je een CMS?

Je gebruikt een Content Management Systeem, om de content die op je website staat overzichtelijk te houden.

Op een CMS kun je inloggen om content toe te voegen en te publiceren. De wijze waarop dit gebeurt verschilt per platform.

Er veel verschillende soorten content. In het geval van WordPress word dit post-types genoemd.

Deze post-types worden verdeeld in verschillende taxonomieën. Als je dan weer naar WordPress kijkt, dan spreken we over de taxonomieën categorieën en tags.

Vrijwel altijd heeft een CMS een afgeschermd beheerders interface. Bij WordPress is dat wp-admin.

CMS Content Management Systeem

De voordelen van werken met een CMS

Het werken met een Content Management Systeem heeft een aantal voordelen. Ik zal er hieronder een paar toelichten.

Je hoeft niet technisch te zijn om aan een website te werken

Als je niet echt technisch bent, dan maakt een Content Management Systeem het mogelijk om toch relatief gemakkelijkcontent op je site te plaatsen en/of aan te passen.

Dankzij een Content Management Systeem is het  vaak niet nodig om HTML-code te schrijven. Hierdoor kun je als niet-technische marketeer toch goede content toevoegen aan je website.

Zeker bij een CMS met een WYSIWYG-editor (zoals WordPress) is dit erg makkelijk. Je er wel voor oppassen, dat je niet alle kanten opgaat met je opmaak.

Website-structuur

Vanuit een Content Management Systeem is makkelijker  on een duidelijke website structuur te beheren. Als we het voorbeeld van WordPress er weer even bijhalen, dan zou je kunnen denken aan het opdelen van berichten in categorieën, of het creëren van subpagina’s. Wanneer je dit consequent op een logische manier te doen, zorg je ervoor dat je bezoekers (en Google) je website begrijpen en makkelijk kunnen gebruiken.

Ik hoop dat je nu wat beter begrijpt wat de functie van een Content Management Systeem is. Wil je weten hoe je oa WordPress kan toepassen om geld mee te verdienen? Lees dan mijn review over de Affiliate marketing revolutie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *