5 moeilijke momenten wanneer je gestopt bent met roken

Stoppen met roken is heel moeilijk, iedereen die het geprobeerd heeft zal dit bevestigen. Volhouden is echter nog moeilijker, want er zullen vele situaries zijn waarin je in de verleiding komt. De belangrijkste moeilijke situaties op een rij.

1. Emotie


De behoefte om te roken kan op bepaalde moment erg oplopen. Als je bijvoorbeeld hoog in je emotie zit, doordat een familielid plotseling is overleden, of je maakt je kwaad over iets. Eerder zou je het roken misschien gebruikt hebben als hulpmiddel om tot rust te komen. Het is heel belangrijk dat jij je realiseert dat roken maar heel tijdelijk rust geeft. Als je weer begint met roken dan krijg je juist meer stress. Ook al heb je wat anders aan je hoofd, met 1 sigaret ben je waarschijnlijk weer verslaafd en dat maakt de situatie alleen maar vervelender.

2. Ruzie


Ruzie is een grote valkuil voor velen, het veroorzaakt namelijk veel stress. Bij een ruzie lopen emoties vaak hoog op en je gewoonte is dan om te gaan roken. Leer jezelf een andere gewoonte aan om weer rustig te worden, zelf kies ik er dan voor om even een rondje te gaan lopen of om de keuken op te ruimen. Je zal zien dat de behoefte aan roken al snel weer verdwijnt.

3. Gezelligheid roken


Druk van andere rokers is de nummer 3 reden waarom veel rokers weer opnieuw beginnen. Je denkt misschien, ach het is gezellig eentje kan wel, maar dit is zeker niet waar. Het is natuurlijk wennen als je altijd samen stond te roken en ineens doe je niet meer mee. Probeer jezelf daarom andere gewoontes aan te leren. Ga bijvoorbeeld in je pauze een stukje wandelen in plaats van naar het rookhok.

Vertel waarom je bent gestopt, daar hebben de meeste mensen begrip voor. Je kan ze ook vragen om je te helpen, door bijvoorbeeld geen sigaretten aan te bieden.

4. Alcohol


Alcohol maakt het weerstaan van een sigaret veel moeilijker. Dat komt doordat alcohol je zelfcontrole vermindert. Je Impulsiviteit neemt toe en je kan minder scherp de nadelen van roken voor de geest halen. Daarnaast ben je waarschijnlijk ook gewend dat bij een biertje of glas wijn een sigaret ‘hoort’. Die gewoonte maakt het weerstaan van een sigaret nog moeilijker. Je moet daarom wennen aan nieuwe gewoonten (alcohol drinken zonder te roken). Je kunt ook (tijdelijk) minder drinken of ermee stoppen. Daar maak je het jezelf gemakkelijker mee.

5. Niks te doen hebben


Als je niks te doen hebt en de verveling toeslaat krijg je het moeilijker met niet roken. Je loopt dan het risico er een op te steken op te steken uit gewoonte. Dat kan gebeuren, de gewoonte is zo ingesleten. Het is dan belangrijk om op dat soort momenten bewust de keus te maken om niet meer te roken. bouw nieuwe gewoontes op, zorg ervoor dat je niet verveelt raakt.. Ga iets heel anders doen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *