10 geweldige tips die je helpen om te stoppen met roken

Elke roker weet het: stoppen met roken is echt heel erg moeilijk. In dit artikel geef ik je 10 simpele en natuurlijke tips om jou te helpen stoppen en de zin in een sigaret te weerstaan.

1. Maak een overzicht van je rookgewoontes

Maak een duidelijk overzicht van de momenten op een dag dat jij een sigaret op steekt. Doe dit ongeveer 2 à 3 weken , zodat je helder hebt wat de momenten zijn dat je zin hebt in een sigaret. Op deze manier tref je psychologische voorbereidingen om te stoppen met roken.

2. Schrijf duidelijk op waarom je wil stoppen met roken.

Heb jij op een rijtje waarom je wilt stoppen? Zo niet, maak dan een lijst met alle voordelen die stoppen met roken je opleveren. Denk daarbij vooral aan jezelf en je gezondheid, maar ook aan je naasten. Ook andere factoren zoals de geur van schrale tabak, je tanden en je gele vingers spelen een rol. Ook het terugkrijgen van je smaak en reuk en natuurlijk het financiële aspect, spelen een grote rol. Kortom een duidelijke lijst met belangrijke redenen om te stoppen.

3. Prik een datum

Een goede voorbereiding is essentieel als je wil slagen in je opzet en dus willen stoppen met roken. Spreek dus met jezelf een datum af waarop jij gaat stoppen, kies voor een gewone, normale dag. Vermijd zo specifieke omstandigheden of moeilijke momenten; je moet je opperbest voelen op deze dag. Als je iemand anders kent die ook wil stoppen met roken, twijfel dan niet om samen een datum vast te leggen, zo kan je elkaar hierin ook steunen.

4. Laat iedereen weten dat je gaat stoppen

Breng iedereen in je omgeving op de hoogte van je plannen om te stoppen. Laat ze vooral weten wanneer je ermee gaat beginnen, zo kunnen zij je ook steunen. Ze kunnen je dan helpen door je niet in verleiding te brengen en je aanmoedigen om niet-roken vol te houden.

5. Zorg voor een goede actieve voorbereiding

Op de datum dat je gaat stoppen, gooi je pakjes sigaretten, maar ook je aanstekers en lucifers weg. Zorg dat je al nagedacht hebt over de momenten waarop je systematisch rookt (na een maaltijd, aan de telefoon, bij een kop koffie) en bedenk vast iets waardoor je jou sigaret kan vervangen (een glas water, een dropje of een nicotinevervanger ).

6.      Geef om jezelf

Beoefen sport om spanning te verminderen en je fitter en sterker te voelen. Neem de trap in plaats van de lift, ga wandelen, zwemmen of lopen tijdens je middagpauze of neem een abonnement op een sportschool.

7.      Gezond eten

Als je stopt met roken heb je soms de neiging om je sigaret te vervangen door een tussendoortje, iets wat je handen en mond bezighoudt en dus het fysieke gemis verdoezelt. Het is dus niet verbazingwekkend dat je enkele kilo’s aankomt als je stopt met roken. Let daarom extra goed op wat je eet, neem bv een appel of wortel als tussendoortje, want het zou zonde zijn als je heel erg aankomt.

8.      Denk aan je doel en blijf positief

Houd je doel en de voordelen voor ogen van de voortgang die je maakt en probeer positief te blijven. Laat je niet ontmoedigen als je eens een zwak moment hebt of als je opnieuw naar een sigaret grijpt. Zeg tegen jezelf dat deze kleine momenten van zwakte normaal zijn en dat dit niets te maken heeft met je kunnen om je einddoel te bereiken. Probeer de moed te hervatten en om hier sterker uit te komen.

9.      Vermijd moeilijke momenten

  • ’s Ochtends: verander je routine: neem bijvoorbeeld dadelijk na het opstaan een douche en ontbijt altijd, ook al deed je dit voorheen niet.
  • Na de maaltijd: blijf niet te lang aan tafel zitten na het eten en ga een eindje wandelen na iedere maaltijd indien mogelijk.
  • Cafés en alcohol: het is beter als je tijdens de eerste weken terrasjes vermijdt. Ga liever naar de bioscoop, het park, het theater, enz. of kies voor een niet-rokersruimte en profiteer van de gelegenheid om non-alcoholische drankjes te proeven die je nog niet kende.
  • Koffie: drink je koffie liever in een niet-rokersruimte. Als je thuis bent, waarom verander je dan niet eens van ruimte? Wissel ook eens af met een thee of een cafeïnevrije koffie.

10. Blijf niet in de buurt van mensen die roken

  • Neem je pauze niet op het zelfde moment dat de rokers dit doen, of toch zeker niet op de zelfde plaats.
  • Vraag aan de rokers of ze niet in jouw buurt willen roken.
  • Vertel hun dat je gaat stoppen met roken, sommigen kunnen geïnteresseerd zijn in je voortgang en eventueel profiteren van de gelegenheid om ook vaarwel te zeggen tegen hun sigaret.

Heb je het na deze tips toch moeilijk

Als je het na deze tips toch moeilijk hebt, maar wel echt de wil om te stoppen. Dan is het misschien verstandig, om net als ik hulp te zoeken. Ik stopte met roken dankzij de training van ikstopwel.nl. Wil je meer weten over dit programma? Lees dan eerst mijn review.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *